Bagarstuga!!!

Idag har jag bakat ovanåkersbröd och tunnbröd i brödstugan i Gällsbo. Det låter gammalmodigt, det är gammalmodigt, men ack så mysigt det är. Andreas moster är bagarmästaren och vi andra lärlingar, men hon var en snäll lärare, en ödmjuk variant. Det luktade så gott i hela stugan och tjejerna såg så vackra ut i sina hucklen. Mysigt med dagar som inte är som alla andra :-)...Vi fick blodad tand och skall baka en till omgång nästa vecka, kanske börja fundera på att skola om mig till bagare. Mitt upp i allt det mysiga så saknades svärmor, hennes kavlar, hennes recept och hennes passion fanns kvar, men inte hon. I min barnsliga fantasi skulle man vilja slänga upp en brödkaka till himmeln som hon skulle kunna smaska på, kanske bjuda någon på och berätta hur hon i alla år har bakat. Känns underbart att i baket kunna minnas henne med glädje och dela det med alla som var med att hon nog alltid kommer att vara den värsta bagerskan:-).Vi gjorde ett tappert försök, och nog blev det gott alltid. Imorgon bär det av till Gävle för sista efterkontrollen av ögonen, skall nog se bra ut. Andreas skall skjutsa mig, har en benägenhet att hamna i diket annars. Baksättet lär vara packat det med, tre gringos får följa med och tjata, gnälla och grina :-)....god kväll på er



Kommentarer
maria

Åh vad mysigt! Jag minns när vi bakade pizza där och Maggan hjälpte oss.. Tur att minnena finns kvar, och ni har nog en hel hög med såna.

2012-11-08 @ 20:39:57
URL: http://amria.se
Frida

Ja visst var det mysigt med pizza! Precis som du säger att minnena finns kvar och det är många härliga minnen. Kram på dig

2012-11-08 @ 21:07:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

familjefrida

En trebarnsmor, arbetar som mellanstadielärare när jag inte är mammaledig. Bloggen kommer att handla om livet som småbarnsförälder, vän, livskamrat, granne och mycket mer. Livet är spännande, sorgligt, drygt, underbart och strävsamt. Vill försöka sprida glädje och uppmuntran genom mitt bloggande.

RSS 2.0